Bestuur en directie in gesprek

De Raad van Toezicht, Raad van Bestuur en directeur praten met cliƫnten, verwanten, medewerkers en vrijwilligers over de kwaliteit en veiligheid van zorg. Dit noemen we een Walk Around. Ook dit is een vorm van het 'Goede Gesprek'. Op deze manier willen we horen hoe het gaat op de locatie.

Met deze gesprekken versterken we de gezamenlijke verantwoordelijkheid. In de gesprekken formuleren we op locatieniveau verbeterpunten voor kwaliteit en veiligheid. De leidinggevende en het team gaan aan de slag met de verbeterpunten. De resultaten daarvan delen we met de deelnemers aan de gesprekken. De deelnemers ervaren deze gesprekken als zeer positief.

Uitkomsten bij Reik
In 2019 zijn twee locaties bezocht. In de gesprekken valt op dat elk team eigen punten heeft waar ze trots op zijn en punten die verbeterd kunnen worden. Bij één Walk Around waren de cliënten en verwanten ook aanwezig. 
Sterke punten genoemd door cliënten of ouders:

  • Huiselijke en gezellige sfeer 
  • De ondersteuning is goed, ook ambulante ondersteuning
  • Communicatie met ouders

Sterke punten genoemd door medewerkers:

  • Trots op het team
  • Samenwerking verloopt goed. 
  • Men durft kritisch te zijn op elkaar 

Verbeterpunten genoemd door cliënten: 

  • Men is niet tevreden over de douches. Het zijn nu instellingsdouches.
  • Er is maar één mannelijke begeleider. 

Verbeterpunten genoemd door medewerkers:

  • Team is nog niet op sterkte. 
  • Graag scholing/training op de locatie. Het kost tijd en reiskosten om af te reizen naar Friesland. 
  • Systemen zijn niet altijd ondersteunend en we krijgen veel taken die niet bij ons horen. 
  • Er wordt gewerkt aan één Alliade klantadviescentrum. Zorg voor goede afstemming met klantadviseur en locatie. 

De meeste verbeterpunten worden door het hoofd op de locatie opgepakt. Andere punten, waaronder het klantadviescentrum, worden op Alliade niveau meegenomen.