Ongewenste gebeurtenissen
Wij vinden het belangrijk om te leren van zaken die niet goed zijn gegaan. Daarom hebben we afgesproken dat alle medewerkers ongewenste gebeurtenissen melden.
De gebeurtenissen bespreken we op locatie en er wordt elke vier maanden een rapport gemaakt voor heel Reik. We doen dit om te leren en te verbeteren.
In enkele gevallen wordt een intern onderzoek uitgevoerd. Dit gebeurt bij incidenten waarbij er sprake is van schade en/of letsel. Bij een intern onderzoek kijken onafhankelijke onderzoekers naar wat er is gebeurd en hoe dit in het vervolg voorkomen kan worden.
Cijfers van 2019
Er zijn in 2019 in totaal 1393 registraties gedaan. (in 2018 was dit 1282, in 2017: 2022).
Wat zien we:
Agressiemeldingen:
571 (= 40.9% van het totaal aantal meldingen, is vergelijkbaar met vorig jaar 40.3%)
2019 | 2018 | 2017 | |
totaal | 571 | 517 | 809 |
fysiek | 238 | 204 | 361 |
verbaal | 333 | 313 | 448 |
Medicatiemeldingen:
268 (= 19.23% van het totaal aantal meldingen, lichte stijging t.o.v 2018)
2019 | 2018 | 2017 | |
totaal | 268 | 224 | 337 |
fout medewerker | 89 | 70 | 112 |
fout cliënt/derden | 179 | 154 | 225 |
Weglopen:
141 (=10.1% van het totaal aantal meldingen, was in 2018: 20.9 %)
2019 | 2018 | 2017 | |
totaal | 141 | 264 | 211 |
Middelengebruik:
139 (=9.9% van het totaal aantal meldingen. Was in 2018: 6.5%)2019 | 2018 | |
totaal | 139 | 84 |
experimenteel | 34 | 31 |
problematisch | 105 | 53 |
Welke trends zijn gesignaleerd?
- Er is sprake van een relatief hoog aantal agressiemeldingen. Hierbij gaat het in meer dan de helft van de meldingen om verbale agressie
- Een lichte stijging van het aantal medicatiefouten heeft zich t.o.v. 2018 voor gedaan
- Het aantal meldingen middelengebruik is t.o.v. 2018 gestegen met ruim 3.5%.
- Het aantal meldingen weglopen is gedaald met 10%.